Autisme is een pervasieve stoornis. Niet alleen voor de persoon met autisme zelf, maar voor de hele omgeving. Je wordt een tolk voor je kind, omdat autisme een onzichtbare handicap is. Mensen hebben verwachtingen wat betreft gedrag die jouw kind niet kan vervullen.
Je moet je verdedigen, je verantwoorden. Verduidelijken voor je kind wat de verwachtingen zijn, wat het gewenste gedrag is. En m.n. bij Asperger naar de buitenwereld duidelijk maken dat je kind niet' een beetje' autisme heeft, dat het geen 'autisme-light' is. Maar je wordt steeds weerbaarder. En in ons geval, al kost het dagelijks bergen energie, je haalt zoveel moed uit de vorderingen die je kind op alle gebied heel langzaam maakt. Je leert de wereld door haar ogen te bekijken, je zet die auti-bril op. Je kijkt naar de mogelijkheden binnen de beperkingen, niet naar de onmogelijkheden. En langzaam maar zeker kun je grenzen gaan verleggen. In ons geval heeft het gewerkt om eerst voor rust en veiligheid te zorgen, helemaal terug naar af, terug naar de basis, zonder teveel druk op ons kind te leggen. Je opvattingen en ideeën over opvoeden even helemaal loslaten. Zoals laatst iemand zo mooi omschreef: leading from one step behind! Steeds aanpassen, steeds creatief zijn, steeds kijken naar je kind. En vooral niet vergeten dat als je iemand met autisme hebt ontmoet, je iemand met autisme hebt ontmoet. Iedereen is tenslotte anders!
24-11-2013
Amy heeft voor het vak Engels op school ee speech moeten schrijven voor een landelijke wedstrijd. Dit is wat ze schreef:
Crossing borders every day
I have
crossed many borders, and I will have to cross many more, if I want to live a
normal enough life.
This is
because I have Autism. And Autism is crossing borders every day, trying to live
in a world that rarely ever seems to make sense. Taking steps towards other
people, trying to understand what they expect from me. For example, if they
tell me lying is wrong, why then, do they expect me to lie about my opinion if this
happens to differ from what they want to hear?
I was
diagnosed with Autism when I was seven. We had just moved from England to the
Netherlands.
To most
people, moving to a new house is quite a shock, let alone to another country,
because you have to get used to your new surroundings. To me, it was mayhem. It
was a nightmare, so chaotic, new and unpredictable… I didn’t feel safe anywhere.
There was nowhere familiar, nothing was as it used to be, as it was “supposed
to be”. I struggled with this overload of confusion.
Then, when I
enrolled in the local Dalton primary school, there was another great shock,
another border to cross.
From the
strict, structured English schools, where the whole day was planned out for you
so you knew what to do and expect, I felt thrown into chaos, panic and disorder
in the new school. As this school was a Dalton school, it meant you had freedom
within boundaries, choices to make, tasks to plan. This was a nightmare to me,
as I could not cope well with too many free choices. I need structure, and in
this way it felt like I had none. I had no idea what to do or what to expect.
This was too much for me. My world collapsed.
My mother,
seeing this shock to my system, was distressed to see her sweet, quiet little
girl who never got into trouble, turn into a broken person, constantly crying.
She started
looking for answers as to why this was happening, and eventually I was
diagnosed with Autism.
I had
already noticed I was different from the other children, but now I knew that
this would always be so. I would always struggle with things that seemed so
easy to other people. I was devastated.
Onder de tabs staan de verschillende fases van Amy's verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten